Als wijkverpleegkundigen van Plicare mogen we een artikel schrijven voor de Mantelzorgercentraal. Een hele eer omdat u, als mantelzorger, voor ons altijd een belangrijke ‘collega’ bent! In de zorg voor uw dierbare bent u als geen ander op de hoogte van de situatie van onze cliënt en kunt u vaak aanvullen wat onze cliënt ons niet kan of durft te zeggen.
Wie zijn we en wat doen we?
Maar laat ik ons eerst voorstellen: wij zijn Janet Sayfaoui (Gouda Oost janet.sayfaoui@plicare.nl, telefoon: 06 29017889), Carla Jochems (Gouda West, carla.jochems@plicare.nl, telefoon: 06-20417758) en Linda Hart (Gouda Noord, linda.hart@plicare.nl, telefoon: 06 144 949 89). Als wijkverpleegkundigen van Plicare zijn wij onafhankelijk en zijn wij verbonden aan de Sociale Teams van de gemeente Gouda. Wij werken intensief met hen samen zodat we de verscheidenheid aan vragen die gesteld worden, zo goed mogelijk kunnen beantwoorden. Het is gebleken dat door de korte lijnen in deze samenwerking uw vraag vlot wordt beantwoord. Ook zijn we op de hoogte van de vrijwilligersorganisaties die actief zijn binnen en buiten de wijk. Zo kunnen er regelmatig hulpvragen worden opgepakt zoals een boodschapje doen, hond uitlaten, schoonmaakklusje enz. Ook dit zou de mantelzorger kunnen ontlasten.
Geen indicatie nodig
De zorg die wij geven hoeft niet geïndiceerd te worden. Dit betekent dat iedereen die een vraag heeft over de zorg of welzijn, rechtstreeks en kosteloos bij ons terecht kan.
U kunt ons direct benaderen met uw vragen. Ons eerste doel is natuurlijk om uw vraag te beantwoorden, daarnaast bieden we een luisterend oor en denken we mee als dat nodig is. Wij staan u telefonisch te woord en in dit gesprek kijken we samen met u of de vraag telefonisch beantwoord kan worden of dat een huisbezoek beter past. Tijdens dit huisbezoek kunnen praktische vragen gesteld worden maar ook kan het fijn zijn uw hart te luchten bij een professional die met u meedenkt. Soms blijkt dat er professionele hulp ingezet moet worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ondersteuning van lichamelijke verzorging. Het gebeurt niet zelden dat één partner de andere partner helpt bij bv. de douchebeurt. Dit gaat over het algemeen prima zolang er niet te veel beslag gelegd wordt op de partner. Als de hulpvragen voor de mantelzorger te veel worden kan het gebeuren dat deze mantelzorger overbelast raakt. Een oplossing kan dan bijvoorbeeld zijn om ondersteuning bij douchen door een thuiszorgorganisatie in te zetten.
We weten de weg
Zorgland lijkt soms een oerwoud waar je makkelijk in verdwaalt. Wij zijn bekend met de meeste thuiszorgorganisaties in Gouda en ook met de wijkverpleegkundigen die bij een hulpvraag rechtstreeks benaderd kunnen worden. Wij kunnen contact opnemen met desbetreffende zorgorganisaties en de zorgaanvraag organiseren. De lijnen tussen de Plicare verpleegkundigen en de thuiszorg zijn kort.
Uiteenlopende vragen en situaties
In de loop van de jaren hebben we in veel situaties ondersteuning kunnen bieden. De vragen lopen sterk uiteen; bijvoorbeeld: welke financiële voordelen zijn er voor mij als mantelzorger? Maar ook ‘grotere’ vragen als de dochter die belt en zorgen heeft over haar vader: “Mijn vader begint steeds vergeetachtiger te worden, hij woont zelfstandig, heeft huishoudelijke hulp en kan nog alles zelf. Hij belt mij wel meerdere malen op een dag over zaken die hij niet meer weet. Ik heb een baan en een gezin. Ik probeer zoveel mogelijk bij hem langs te gaan en zijn telefoontjes te beantwoorden maar het water staat mij aan de lippen”.
Omdat wij vrij zijn om zorg in te zetten die niet geïndiceerd hoeft te worden, hebben we de vrijheid om regelmatig op huisbezoek te gaan en zo een band op te bouwen en te kijken of de mogelijkheid zich voordoet om deze vader te motiveren tot nader onderzoek en te kijken hoe we escalatie kunnen voorkomen.
Eèn van de mooiste voorbeelden van ondersteuning die ik heb mogen bieden was aan een jonge vrouw wiens echtgenoot terminaal ziek was. Zij wilde de laatste zorg zoveel mogelijk zelf oppakken maar voelde zich onzeker. Samen met de huisarts en in een later stadium een vrijwilligster van de Terminale Thuiszorg heeft deze vrouw haar man tot het laatst kunnen verzorgen. Zij kijkt nu terug op een periode van afscheid waarin zij, samen met haar man en kinderen, deze laatste fase hebben kunnen doormaken.
Samen met Mantelzorgcentraal en het Sociaal Team organiseren we gedurende het jaar themabijeenkomsten en De Dag van de mantelzorger. Wij proberen er dan alle drie te zijn. Dan kunnen we u persoonlijk ontmoeten en in gesprek gaan. En onze dankbaarheid uiten voor u als mantelzorger, voor wat u doet voor uw naaste en uw omgeving. En wanneer het u iets teveel wordt staan wij met z’n allen voor u klaar!
Groet van Carla, Janet en Linda
Online mantelzorg meet-up
Algemeen Nieuws– 3 keer op de vrijdagochtend van 10:30 – 11:30 uur –
Fysieke bijeenkomsten zijn helaas niet of nauwelijks mogelijk. Toch is contact en ervaringen delen met elkaar ontzettend belangrijk. Daarom organiseren we in juni en juli als pilot een aantal online bijeenkomsten voor lotgenoten.
Gewoon even onder gelijkgestemden
Heb jij als mantelzorger te maken met problematiek op onderstaande gebieden, praat dan online mee met onze coördinator en andere mantelzorgers.
Waar & wanneer:
U kunt vanuit uw eigen thuisomgeving deelnemen op met laptop, tablet of smartphone
Aanmelden:
Aanmelden kan via gouda@mantelzorgcentraal.nl, zet daarbij de datum waarop je deel wilt nemen.
Vervolgens krijg je via mail een link toegestuurd waarop je kunt deelnemen. Mocht je geen ervaring hebben met beeldbellen, geef dit dan aan. Samen kijken we wat een oplossing kan zijn.
Let op! De Online mantelzorg meet-up loopt via Google meet. Om mee te doen heb je een computer met webcam, een laptop met ingebouwde camera, tablet of smartphone nodig.
PGB zorgverlening in Coronatijd
Algemeen NieuwsHerken je dat? Je hebt een Persoons Gebonden Budget en sinds de coronaperiode durf of kan je geen PGB persoonlijke begeleiding thuis meer in te zetten. En je kunt voor je partner of kind ook geen gebruik meer maken van de dagbesteding of het logeeradres.
Je bent al drukker en dan ook nog op de hoogte blijven van alle veranderingen
Als verzorger of verantwoordelijke ben je hierdoor nog drukker om alles in de thuissituatie onder controle te houden en telkens af te stemmen met verschillende aanbieders. Je hebt nauwelijks tijd om alle post en mail door te spitten, laat staan om de actuele veranderingen in de gaten te houden.
Gelukkig komen er versoepelingen aan en komt er hopelijk weer wat ruimte om een beetje op adem te kunnen komen. Maar dan krijg je ineens een factuur van de desbetreffende zorgverlener dat je de geplande zorg die in de afgelopen periode is geweest en niet is geleverd, toch moet gaan uitbetalen. Helaas ontvang je daar niet altijd post over vanuit de SVB, zorgkantoren of gemeentes waardoor het je toch overvalt.
Er zijn mogelijkheden en handige hulpmiddelen
Er is inderdaad een afspraak gemaakt dat de niet geleverde die wel gepland was uitbetaald zou worden in de periode van 1 maart t/m 1 juni. Maar wat als je bijvoorbeeld even een break hebt genomen in je werk en je bijvoorbeeld jezelf vanuit je PGB laat uitbetalen om dit financieel op te vangen? Dan is het goed om te weten dat je hiervoor een extra budgetverhoging kan aanvragen bij je zorgkantoor of gemeente. Je moet dan wel in een apart formulier bijhouden welke zorg wel of niet is geleverd.
Hieronder delen wij graag een aantal links waar je de juiste informatie kunt vinden en handige hulpmiddeltjes om niet geleverde zorg bij te houden. We hopen je hiermee een beetje verder te kunnen helpen in deze snelle veranderde coronatijd.
Nieuwsblad de Mantelzorgercentraal nu digitaal
Algemeen NieuwsOm mantelzorgers op de hoogte te houden van bijeenkomsten, actuele informatie, ervaringsverhalen en meer brengen wij 4 maal per jaar ons magazine de Mantelzorgercentraal uit. Normaal gesproken zou het magazine deze week op uw deurmat gevallen zijn.
Maar vanwege het coronavirus zijn alle bijeenkomsten en activiteiten geannuleerd en was er behoefte aan een ander soort informatie. Wegwijs naar allerlei initiatieven bijvoorbeeld die mantelzorgers in deze uitzonderlijke periode wellicht verder kunnen helpen.
Daarom hebben wij dit keer per gemeente een digitale uitgave van de Mantelzorgercentraal gemaakt. Alle geregistreerde mantelzorgers hebben deze uitgave per mail ontvangen.
Wij hopen van harte dat het u verder kan helpen, inspiratie biedt en fungeert als hart onder de riem. Want we weten dat veel mantelzorgers te maken hebben met uitdagende omstandigheden. Weet dat we aan jullie denken!
Schroom niet om hulp te vragen, blijf goed op elkaar letten en blijf gezond!
#18 digitale uitgave per gemeente
Link naar uitgave Waddinxveen
Link naar uitgave Zoetermeer
Link naar uitgave Gouda
Link naar uitgave Bodegraven-Reeuwijk
Onafhankelijke wijkverpleegkundige is er ook voor u
GoudaAls wijkverpleegkundigen van Plicare mogen we een artikel schrijven voor de Mantelzorgercentraal. Een hele eer omdat u, als mantelzorger, voor ons altijd een belangrijke ‘collega’ bent! In de zorg voor uw dierbare bent u als geen ander op de hoogte van de situatie van onze cliënt en kunt u vaak aanvullen wat onze cliënt ons niet kan of durft te zeggen.
Wie zijn we en wat doen we?
Maar laat ik ons eerst voorstellen: wij zijn Janet Sayfaoui (Gouda Oost janet.sayfaoui@plicare.nl, telefoon: 06 29017889), Carla Jochems (Gouda West, carla.jochems@plicare.nl, telefoon: 06-20417758) en Linda Hart (Gouda Noord, linda.hart@plicare.nl, telefoon: 06 144 949 89). Als wijkverpleegkundigen van Plicare zijn wij onafhankelijk en zijn wij verbonden aan de Sociale Teams van de gemeente Gouda. Wij werken intensief met hen samen zodat we de verscheidenheid aan vragen die gesteld worden, zo goed mogelijk kunnen beantwoorden. Het is gebleken dat door de korte lijnen in deze samenwerking uw vraag vlot wordt beantwoord. Ook zijn we op de hoogte van de vrijwilligersorganisaties die actief zijn binnen en buiten de wijk. Zo kunnen er regelmatig hulpvragen worden opgepakt zoals een boodschapje doen, hond uitlaten, schoonmaakklusje enz. Ook dit zou de mantelzorger kunnen ontlasten.
Geen indicatie nodig
De zorg die wij geven hoeft niet geïndiceerd te worden. Dit betekent dat iedereen die een vraag heeft over de zorg of welzijn, rechtstreeks en kosteloos bij ons terecht kan.
U kunt ons direct benaderen met uw vragen. Ons eerste doel is natuurlijk om uw vraag te beantwoorden, daarnaast bieden we een luisterend oor en denken we mee als dat nodig is. Wij staan u telefonisch te woord en in dit gesprek kijken we samen met u of de vraag telefonisch beantwoord kan worden of dat een huisbezoek beter past. Tijdens dit huisbezoek kunnen praktische vragen gesteld worden maar ook kan het fijn zijn uw hart te luchten bij een professional die met u meedenkt. Soms blijkt dat er professionele hulp ingezet moet worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ondersteuning van lichamelijke verzorging. Het gebeurt niet zelden dat één partner de andere partner helpt bij bv. de douchebeurt. Dit gaat over het algemeen prima zolang er niet te veel beslag gelegd wordt op de partner. Als de hulpvragen voor de mantelzorger te veel worden kan het gebeuren dat deze mantelzorger overbelast raakt. Een oplossing kan dan bijvoorbeeld zijn om ondersteuning bij douchen door een thuiszorgorganisatie in te zetten.
We weten de weg
Zorgland lijkt soms een oerwoud waar je makkelijk in verdwaalt. Wij zijn bekend met de meeste thuiszorgorganisaties in Gouda en ook met de wijkverpleegkundigen die bij een hulpvraag rechtstreeks benaderd kunnen worden. Wij kunnen contact opnemen met desbetreffende zorgorganisaties en de zorgaanvraag organiseren. De lijnen tussen de Plicare verpleegkundigen en de thuiszorg zijn kort.
Uiteenlopende vragen en situaties
In de loop van de jaren hebben we in veel situaties ondersteuning kunnen bieden. De vragen lopen sterk uiteen; bijvoorbeeld: welke financiële voordelen zijn er voor mij als mantelzorger? Maar ook ‘grotere’ vragen als de dochter die belt en zorgen heeft over haar vader: “Mijn vader begint steeds vergeetachtiger te worden, hij woont zelfstandig, heeft huishoudelijke hulp en kan nog alles zelf. Hij belt mij wel meerdere malen op een dag over zaken die hij niet meer weet. Ik heb een baan en een gezin. Ik probeer zoveel mogelijk bij hem langs te gaan en zijn telefoontjes te beantwoorden maar het water staat mij aan de lippen”.
Omdat wij vrij zijn om zorg in te zetten die niet geïndiceerd hoeft te worden, hebben we de vrijheid om regelmatig op huisbezoek te gaan en zo een band op te bouwen en te kijken of de mogelijkheid zich voordoet om deze vader te motiveren tot nader onderzoek en te kijken hoe we escalatie kunnen voorkomen.
Eèn van de mooiste voorbeelden van ondersteuning die ik heb mogen bieden was aan een jonge vrouw wiens echtgenoot terminaal ziek was. Zij wilde de laatste zorg zoveel mogelijk zelf oppakken maar voelde zich onzeker. Samen met de huisarts en in een later stadium een vrijwilligster van de Terminale Thuiszorg heeft deze vrouw haar man tot het laatst kunnen verzorgen. Zij kijkt nu terug op een periode van afscheid waarin zij, samen met haar man en kinderen, deze laatste fase hebben kunnen doormaken.
Samen met Mantelzorgcentraal en het Sociaal Team organiseren we gedurende het jaar themabijeenkomsten en De Dag van de mantelzorger. Wij proberen er dan alle drie te zijn. Dan kunnen we u persoonlijk ontmoeten en in gesprek gaan. En onze dankbaarheid uiten voor u als mantelzorger, voor wat u doet voor uw naaste en uw omgeving. En wanneer het u iets teveel wordt staan wij met z’n allen voor u klaar!
Online bijeenkomst(en) voor werkende mantelzorgers
Algemeen NieuwsWil je tips hoe je kan omgaan met mantelzorguitdagingen in deze tijd? Heb je interesse om deze tips met andere mantelzorgers te bespreken?
Bezoek dan een online zoom bijeenkomst onder begeleiding van mantelzorgcoach Ria Schlepers van het mantelzorgbureau voor bedrijven Jong en Veer.
Wanneer?
Komende donderdagavonden 9, 16, 23 en 30 april 2020
Tijd?
van 19.30 uur – 20.15 uur
Hoe?
Gebruik deze link om deel te nemen. Een account is niet nodig.
Als het op deze manier niet lukken kun je via www.zoom.us inloggen met meeting ID: 627 420 0461 en Password: welkom